Immár negyedik alkalommal, 2019. október 4-6. között Sárospatakon, a Református Teológiai Akadémián kerül megrendezésre a Református kegyesség konferencia, melynek középpontjában idén a trauma és a hit, a kegyesség kapcsolata áll.
Bővebb információk a cikk folytatásában!
A trauma és a nyelv összefüggésének másik dimenzióját ugyanakkor éppen a gyógyulás jelenti, hiszen – mint Menyhért Anna megjegyzi – a trauma gyógyulása alapvetően nyelvi jellegű, „az elmondás révén valósul meg.”[2] Menyhért a trauma és az irodalom összefüggéséről beszél, de talán általánosítható is amit mond: a trauma akkor válik elmondhatóvá, ha kialakul az ehhez szükséges nyelv. „Ez a nyelv nem elfedi a traumát, nem hallgat róla, hanem színre viszi a törést, azt, hogy a trauma előtti nyelv alkalmatlan a trauma elmondására, s ugyanakkor azt is megmutatja, hogy a szakadásnak az új nyelvben látszania kell, mert múlt és jelen csak így kerülhet benne újra kapcsolatba. Ez a nyelv már nem lehet naiv, gyanútlan: sokkal inkább a kételyt, a bizalmatlanságot magában foglaló, a megszakítottság és a szorongás emlékét őrző, az uralhatatlanság tudását elfogadó, a másikat így is meg-szólító mégis-beszéd.
Éppen ezért bír nagy jelentőséggel a trauma gyógyulásában a hit, a vallási tapasztalat. A kegyesség lényegi mozzanata az az attitűd, mellyel a vallásos ember önmagát, és élete minden történését megpróbálja vonatkozásba hozni Istennel. A vallás így lehetőséget ad a felfoghatatlan átkeretezésére, racionalizálja azt, ami normális körülmények között irracionális, nyelvi eszközöket ad a kibeszélhetetlen elmondására s ezeken túl egy olyan „társat” ad, aki minden kétséget kizáróan meghallgat. Ez a kérdés egyik, viszonylag sokat tárgyalt dimenziója, ám épp a vallás ilyen funkcióival kapcsolatos kritikák, és az efféle funkcióban végső soron mégiscsak működésképtelennek – klisének – bizonyuló vallásossággal kapcsolatos tapasztalatok világítanak rá a kérdés másik dimenziójára, a trauma szerepére és jelentőségére a vallási tapasztalat, a hit világában. Hiszen a vallás, a hit lényege mégiscsak az irracionális, a kibeszélhetetlen, vagyis: trauma. Erre utal Rudolf Otto, amikor a Szent (numinózus) lényegi részeként ír a „rettentő titokról” (mysterium tremendum), s az ahhoz kapcsolódó „döbbent csodálkozásról” (stupor), melyek egészen plasztikusan fejezik ki a Szenttel mint „egészen mással” való találkozás traumáját, melynek összefüggésében még a vallás racionalizáló keretei, megszokott-ritualizált nyelvi eszközei is csődöt mondanak, annyira, hogy a találkozás kibeszélése már a blaszfémia felé közelíti az embert.
Konferenciánkon – az immár hagyományossá váló keretek közt, vagyis előadások és műhelybeszélgetések során – ilyen és hasonló kérdések mentén szeretnénk vizsgálni a trauma és a református kegyesség összefüggéseit. A konferencia interdiszciplináris, a teológia mellett várjuk a bölcsész- és társadalomtudományok (történettudomány, irodalomtudomány, kulturális antropológia, szociológia, pszichológia, kommunikációtudomány, stb.) képviselőit, és bár a középpontban a református vallásgyakorlat áll, fontosnak tartjuk más felekezetek perspektívájának bevonását is a diskurzusba.
A konferenciával kapcsolatos bővebb információkért vagy jelentkezési szándékával írjon a reformatuskegyesseg@gmail.com címre!
Bővebb információk a cikk folytatásában!
A huszadik – mint mondani szokták
– a traumák százada volt. Vesztes háborúk, forradalmak, Trianon és a Soah,
diktatúrák és radikális társadalmi változások, „rendszerváltások” sora, a
„neobarokk társadalom” kontrasztja a „kitántorgó” és koldusbotra jutó
tömegekkel, s mindez szinte egy emberöltőnyi idő alatt. Ahogy a társadalmi lét,
a kultúra, úgy az egyéni életutak szintjén is a század meghatározó alapélményét
fogalmazta meg Ady 1909-ben: „Minden egész eltörött”. Nem csoda tehát, hogy napjainkra
a korszak értelmezésének egyik kulcsfogalma a trauma lett. A trauma (τραῦμα) eredetileg
egyrészt súlyos ütést, sebet jelent, másrészt a sértés és a harcban vagy
versenyhelyzetben elszenvedett vereség kifejezésére is használták. Ezek az
alapjelentések a szó pszichológiai és társadalomtudományi használatában is
meghatározóak. Így a lélektan általános meghatározása szerint a fizikai vagy
pszichikai trauma egy olyan eseményt jelöl, melyben az egyén „védőburka” olyan
mértékű vagy jellegű sérülést szenved, „mely már nem kezelhető azokkal a
mechanizmusokkal, amelyekkel a fájdalmat és a veszteséget általában kezelni
szoktuk.”[1]
A trauma lényege a törés: ami után semmi sem lesz már a régi. A trauma feltöri
a személyes és kulturális univerzumot: eseményei kívül esnek a racionalitás, a mindennapi,
a belátható tapasztalatok körén és kezelésére nem alkalmazhatók a megszokott rutinok,
gondolkodási sémák sem. A trauma megtöri a testet, a test integritását, de
megtöri az időt is, kizökkent belőle, kiragad belőle egy darabot s azt
önmagával tölti meg. Ez a törés nyelvi szinten is megjelenik, hiszen a
személyes és kulturális univerzumunkat első sorban nyelvi eszközökkel teremtjük
meg, s a trauma kifejezés éppen olyan jelenségekre használt „eufémizmus”,
melyeket ilyen eszközökkel nem tudunk, és/vagy nem akarunk és/vagy nem szabad az
univerzumunk részeként felismerni. Nincsen rá szó, elbeszélhetetlen, ezért
sokszor megoszthatatlan is. Így pedig foglyul ejt, s ezt a fogságot jelzi a
traumával kapcsolatos felejtés, ami lehet spontán kialakuló vagy erőszakolt, és
ugyanolyan kulturális formákat ölthet, mint az emlékezet.
A trauma és a nyelv összefüggésének másik dimenzióját ugyanakkor éppen a gyógyulás jelenti, hiszen – mint Menyhért Anna megjegyzi – a trauma gyógyulása alapvetően nyelvi jellegű, „az elmondás révén valósul meg.”[2] Menyhért a trauma és az irodalom összefüggéséről beszél, de talán általánosítható is amit mond: a trauma akkor válik elmondhatóvá, ha kialakul az ehhez szükséges nyelv. „Ez a nyelv nem elfedi a traumát, nem hallgat róla, hanem színre viszi a törést, azt, hogy a trauma előtti nyelv alkalmatlan a trauma elmondására, s ugyanakkor azt is megmutatja, hogy a szakadásnak az új nyelvben látszania kell, mert múlt és jelen csak így kerülhet benne újra kapcsolatba. Ez a nyelv már nem lehet naiv, gyanútlan: sokkal inkább a kételyt, a bizalmatlanságot magában foglaló, a megszakítottság és a szorongás emlékét őrző, az uralhatatlanság tudását elfogadó, a másikat így is meg-szólító mégis-beszéd.
Éppen ezért bír nagy jelentőséggel a trauma gyógyulásában a hit, a vallási tapasztalat. A kegyesség lényegi mozzanata az az attitűd, mellyel a vallásos ember önmagát, és élete minden történését megpróbálja vonatkozásba hozni Istennel. A vallás így lehetőséget ad a felfoghatatlan átkeretezésére, racionalizálja azt, ami normális körülmények között irracionális, nyelvi eszközöket ad a kibeszélhetetlen elmondására s ezeken túl egy olyan „társat” ad, aki minden kétséget kizáróan meghallgat. Ez a kérdés egyik, viszonylag sokat tárgyalt dimenziója, ám épp a vallás ilyen funkcióival kapcsolatos kritikák, és az efféle funkcióban végső soron mégiscsak működésképtelennek – klisének – bizonyuló vallásossággal kapcsolatos tapasztalatok világítanak rá a kérdés másik dimenziójára, a trauma szerepére és jelentőségére a vallási tapasztalat, a hit világában. Hiszen a vallás, a hit lényege mégiscsak az irracionális, a kibeszélhetetlen, vagyis: trauma. Erre utal Rudolf Otto, amikor a Szent (numinózus) lényegi részeként ír a „rettentő titokról” (mysterium tremendum), s az ahhoz kapcsolódó „döbbent csodálkozásról” (stupor), melyek egészen plasztikusan fejezik ki a Szenttel mint „egészen mással” való találkozás traumáját, melynek összefüggésében még a vallás racionalizáló keretei, megszokott-ritualizált nyelvi eszközei is csődöt mondanak, annyira, hogy a találkozás kibeszélése már a blaszfémia felé közelíti az embert.
Konferenciánkon – az immár hagyományossá váló keretek közt, vagyis előadások és műhelybeszélgetések során – ilyen és hasonló kérdések mentén szeretnénk vizsgálni a trauma és a református kegyesség összefüggéseit. A konferencia interdiszciplináris, a teológia mellett várjuk a bölcsész- és társadalomtudományok (történettudomány, irodalomtudomány, kulturális antropológia, szociológia, pszichológia, kommunikációtudomány, stb.) képviselőit, és bár a középpontban a református vallásgyakorlat áll, fontosnak tartjuk más felekezetek perspektívájának bevonását is a diskurzusba.
[1] Mitchell, Juliet: Trauma, felismerés és a nyelv helye. Thalassa, 10, 2-3, URL: http://www.mtapi.hu/thalassa/9923/tanulmny/mitchell.htm
Utolsó letöltés: 2019. 03. 13.
[2] Menyhért Anna: Előszó. In Uő: Elmondani az elmondhatatlant: Trauma és Irodalom. Budapest, 2008, Anonymus
– Ráció, 6.
A konferenciával kapcsolatos bővebb információkért vagy jelentkezési szándékával írjon a reformatuskegyesseg@gmail.com címre!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése